Direcția Finanțelor Publice (DFP) Bacău a organizat până acum șase licitații publice pentru a valorifica avionul, dar fără succes, deși prețul a scăzut de la aproape 13 milioane de lei (2,9 milioane de euro), la prima licitație, la 3,22 milioane de lei (722.000 euro) în prezent. „Ar fi bine să reușim să îl vindem. Am scăzut prețul cu aproape 75%, mai mult nu putem scădea”, au declarat pentru gândul reprezentanți ai Direcției Finanțelor Publice Bacău, care au precizat că licitațiile vor continua până își vor atinge scopul.
Totul a început în urmă cu aproape cinci ani, în august 2009, când compania indiană MDLR Airlines a adus la Aerostar Bacău, pentru lucrări de întreținere, un avion de pasageri tip BAE AVRO RJ70, având o capacitate de 96 de locuri.
După ce o parte din lucrări au fost efectuate, în același an, la trei luni după aducerea aparatului de zbor la Bacău, compania indiană și-a încetat oficial activitatea, nereușind să își plătească leasingul pentru cele trei aeronave tip BAE AVRO RJ 70 din flota sa aeriană.
Ulterior, aeronava abandonată a intrat în proprietatea statului român, potrivit legislației în vigoare, iar în prezent DFP Bacău încearcă să recupereze, prin scoaterea la licitație a aeronavei, sumele datorate de compania care a adus aparatul de zbor la reparații la Aerostar Bacău.
Din noiembrie și până acum au avut loc deja șase licitațiii la care nu s-a prezentat nicio firmă, deși, potrivit reprezentanților DFP Bacău, de avion s-au interesat, la telefon, mai multe firme. Prețul de la prima licitație, de aproape 13 milioane de lei (2,9 milioane euro), a fost scăzut treptat de DFP Bacău, la cea de-a șasea licitație prețul de pornire ajungând la 3,22 milioane de lei ( 722.000 euro). Fără succes. Avionul a rămas tot în curtea Aerostar Bacău.
„Prețul, prea mare față de prețul pieței”
Unii dintre reprezentanții Aerostar Bacău consideră că eșecul în licitațiile DFP Bacău este motivat de prețul prea mare cerut de Finanțe pe avionul indian abandonat, raportat la prețurile de pe piață.
La rândul său, Laurențiu Pascu, director la Direcția logistică din cadrul Aerostar Bacău, spune că nu este primul caz de avion abandonat în uzina lui de către o companie străină. Un alt caz este o aeronavă nigeriană pe care Finanțele Bacău au reușit să o vândă în 2012.
„Este al doilea caz. Exclus să fie adus pentru a fi abandonat. Firma indiană a dat faliment și nu a mai putut să vină să îl ia. Sunt multe firme din domeniu în lume care dau faliment. Acum, Finanțele Publice încearcă să îl vândă”, a declarat pentru gândul Laurențiu Pascu.
DFP Bacău: Dacă nu reușim să îl valorificăm în licitație, vom încerca și să îl vindem prin Bursa Română de Mărfuri
Reprezentanții Direcției Finanțe Publice Bacău a explicat pentru gândul că în noiembrie 2013 s-a organizat prima licitație pentru valorificarea aeronavei abandonate.
„În august 2009, avionul a fost adus la Aerostar Bacău pentru lucrări de întreținere. O parte din reparații au fost efectuate. Între timp, operatorul aerian și-a întrerupt activitatea și avionul a fost abandonat. Aerostar Bacău l-a declarat la vamă, iar vama ne-a anunțat pe noi”, ne-a istorisit, pe scurt, una dintre reprezentantele DFP Bacău povestea avionul indian abandonat.
Prețul de la prima licitație, de aproape 13 milioane de lei, a fost stabilit de un evaluator, potrivit informațiilor furnizate gândul de DFP Bacău. Apoi, DFP Bacău a redus prețul, la fiecare licitație, potrivit legislației, iar la cea ajungând ca la ultima să aibă un preț de pornire de 3,22 milioane de lei.
„Vom mai organiza licitații. Sperăm să valorificăm avionul. Mai mult de atât nu mai putem scădea prețul. Abia peste 180 de zile, calculate de la prima licitație, din noiembrie 2013, (până în luna mai n.n.) vom încerca să îl valorificăm și în alte forme, fie la Bursa Română de Mărfuri (BRM). Dacă nu reușim la BRM, vom încerca în continuare, vom mai scădea prețul. Dar nu putem scădea prețul mai jos de prețul pe care l-ar oferi o unitate de colectare a deșeurilor. Nu îl vom duce la o unitate de colectare a deșeurilor”, a explicat o reprezentantă a DFP Bacău.
Despre avionul indian
Avionul de pasageri de tip BAE AVRO RJ70, aparținând operatorului aerian indian MDLR Airlines, a fost fabricat în 1996. Are un număr de 96 de locuri și se află în prezent în custodie la Aerostar Bacău. Aparatul are 18.799 de ore de zbor și are o greutate maximă de 42.200 kilograme.
Nu este primul caz de avion aparținând unei companii străine care este abandonat în curtea Aerostar Bacău. Un alt avion „uitat” la Bacău, al unei companii nigeriene de data aceasta, a fost valorificat în 2012 de DFP Bacău într-o licitație. Presa locală a scris la acea vreme că avionul nigerian a fost cumpărat la licitație de Rodica Elena Petre, sora lui Petrică Ușurelu, administratorul firmei Piritex, din județul Prahova. Suma oferita de cumpărător, care intenționa să transforme avionul în restaurant, a fost de aproape 80.000 de euro.
Sloganul companiei indiene MDLR Airlines: „Luxury in The Air”
Compania aeriană indiană MDLR Airlines, înființată în Gurgaon, statul Haryana (India), a funcționat între martie 2007 și noiembrie 2009. Compania indiană a operat doar curse interne. Sloganul companiei a fost „Luxury in The Air” (lux în aer – n.n.) și promitea pasagerilor săi „mâncare vegetariană pură”.
Compania aeriană, care avea în 2008 un număr de 250 de angajați, a fost deținută integral de MDLR Group, fondat de un politician și fost ministru din India, Gopal Goyal Kanda. În septembrie 2008, compania deținea trei aeronave BAE AVRO RJ 70.
Compania indiană și-a încetat activitatea în noiembrie 2009, după ce nu a mai reușit să își plătească ratele la leasingul pentru cele trei aeronave din flota sa aeriană.
Proprietarul companiei, politicianul Gopal Goyal Kanda, a fost implicat în urmă cu doi ani într-un mare scandal de hărțuire sexuală.În 2012, o însoțitoare de bord, Geetika Sharma, în vârstă de 23 de ani și care lucra la MDLR Airlines, s-a sinucis. În biletul lăsat a scris că s-a sinucis din cauză că a fost hărțuită constant de patronul său, Gopal Kanda.
Anchetatorii au descoperit ulterior că în contractul de muncă al tinerei era stabilit că avea obligația de a-i „raporta” acestuia, în fiecare seară, activitatea din fiecare zi.
La șase luni după ce Geetika Sharma s-a sinucis în locuința sa, mama ei s-a sinucis în același apartament, lăsând un bilet de adio în care îl acuza de asemenea pe același politician. În martie 2014, după 18 luni în care s-a aflat sub control judiciar, policianul indian a fost eliberat pe cauțiune.
Geetika’s family opposes Gopal Kanda’s bail de TimesNow